Tot u schrijft een tevreden DJ. Een van de vragen die na een feest blijven hangen is “waren de klanten nu tevreden?”. We spelen tenslotte feesten op een iets minder klassieke en jongere wijze. Risico hiervan is dat iedereen die ouder is het misschien te jong, te explosief, te geweldig vindt. En aan de andere kant kan het voor de jongere generatie dan weer te ouderwets klinken. Natuurlijk vragen we na een feest feedback aan de gastheren en ja die feedback is altijd uitermate positief. Maar toch… Die feedback komt er na een zware dag en nacht die gemarineerd is een zekere dosis alcohol (een redelijk hoge bij sommige). Dus vraag je je als DJ een dag, een week, een maand na het feest af of ze dat nu werkelijk zo goed vonden.

De gedachte “ze zeggen dat ze het goed vonden maar we zullen dat maar met een korrel zout nemen” leeft al jaren bij mij, en toegegeven, het knaagt wel wat. Beroepshalve (ja we doen nog wat anders dan alleen plaatjes spelen) kom ik vaak in contact met tevredenheidsonderzoeken en enquêtes over dienstverlening. Ik heb ze nog nooit zelf uitgevoerd of opgesteld maar het leek me misschien iets om te proberen. Ik dus even aankloppen bij een collega die er dagdagelijks mee bezig is. Over de koffie kreeg ik een set tips mee en ik ben beginnen knutselen in Google Forms aan een korte enquete met als doel er achter te komen wat er nu echt gedacht werd. Zoals me opgedragen werd heb ik ze kort gehouden, volledig anoniem en met de mogelijkheid om het hart te luchten in goede en kwade zin. Nog wat getwijfeld en uiteindelijk de vragen verstuurd naar alle klanten van begin 2014 tot nu, begin november 2014. Mail verstuurd en gewacht.

Nog geen 24 uur later blijkt dat  bijna de helft van de aangeschrevenen (klanten dus 🙂 ) al gereageerd hebben. Een onverhoopt succes, zeker omdat ik verwacht had dat een groot deel van die mails wel ergens in een spam filter zouden verzeild raken en dat velen niet de moeite zouden doen om te antwoorden. Maar het stemt met tevreden, zeer tevreden zelfs want niet alleen was de respons boven verwachtingen, de scores waren helemaal super, voorbij de stoutste dromen.

Zo is de gemiddelde score van tevredenheid uitgekomen op 96%…. Zesennegentig precent. Cum laude, met felicitaties en applaus van de jury…. Dat is enorm, overdonderend, veel korter aan de perfectie raak je niet…. Dat voor mijzelf, Fred Verhoeven als DJ. Overkoepelend (met andere DJ’s inbegrepen) komt de score op 94% uit, wat eigenlijk al zeer hoog is… ik had eerlijkheidshalve 65% gevreesd. Ik zou op voorhand getekend hebben voor 85%. Maar nog beter is het antwoord op de vraag “Hoe waarschijnlijk zou u Fred of één van de andere DJ’s opnieuw boeken of aanraden bij vrienden”… een volledige 100%. Iedereen zou dat dus onmiddellijk opnieuw doen. Onder de indruk, echt waar. Tevredenheid over materiaal (geluidskwaliteit, verlichting) zat ook op een mooie 92% maar omdat ik niet weet wie welke score gaf is het niet terug te brengen naar bepaalde sets en ben ik zelfs niet helemaal zeker of het altijd wel het materiaal van Perfectsound was.

Waren er dan geen punten van kritiek, tuurlijk wel maar niets echt fundamenteel. Er werden een paar opmerkingen gemaakt over een paar verzoeknummers die ontbraken en over materiaal dat wat later dan afgesproken ter plekke was. Terechte punten van kritiek waar we veel uit halen en waar ik op zal letten in de toekomst. Er zat ook wat suggesties bij die ongetwijfeld hun weg zullen vinden in het geheel. En er waren een paar zeer positieve commentaren en op als grootste pluspunt kwam naar voren dat de voorbereiding zeer grondig en goed was met duidelijke afspraken die allemaal nageleefd werd.

Wat kan ik hier nu nog meer over zeggen dan hartelijk dank aan iedereen die de moeite nam om op de enquete te antwoorden. Ik heb me voorgenomen om die voortaan nog uit te sturen en de kwaliteit te blijven garanderen. En nu een mooie melding op de homepage van de website zetten. Ik vind dat ik dat wel verdiend heb 😀

De anonieme opmerkingen werden opgenomen in de referentie pagina.

Fred

Blog